Morastrand från A-Ö
Adressändring
För att posten ska komma till hyresgästens nya adress är det viktigt att en flyttanmälan görs i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten.
Hyresgästen gör sin anmälan till Svensk Adressändring per telefon 020 – 97 98 99 eller via Internet – www.adressandring.se
Lantmäteriets lägenhetsnummer, se hyresavtalet under produkt (fyra siffror). Har lägenheten en specifik adress, ej trapphus, ska detta nummer inte behövas fyllas i.
Andrahandsuthyrning
Hyresgäst får inte hyra ut sin lägenhet i andra hand utan att Morastrand AB godkänner detta, se 39-40 §§ i Hyreslagen. För att få hyra ut lägenheten i andra hand krävs att hyresgästen har ”beaktansvärda skäl ”, t.ex. studier, förändringar i familje-, ekonomi-, eller arbetssituationen. Ansökan görs hos Uthyrningen.
Autogiro
Autogiro är en kostnadsfri service som innebär att pengar till hyran överförs automatiskt från hyresgästens konto till Morastrand AB i slutet av varje månad.
Med autogiro kan hyresgästen känna sig säker på att hyran alltid betalas i rätt tid.
Det enda hyresgästen behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.
För att ansöka om autogiro ska hyresgästen kontakta Uthyrningen.
Blankett Autogiro>>
Avfallshantering
Alla hushåll i kommunen ska sortera sitt avfall. På alla områden kan du slänga restavfall samt matavfall och på vissa områden finns det möjlighet för sortering av förpackningar av plast, papper, plåt, glas och tidningar. Finns det inte hushållsnärasopsortering på ert område så ska ni själva lämna era sorterade förpackningar till någon av kommunens återvinnings-stationer.
Moras återvinningscentral är belägen på Vattumyrsvägen 1 hit lämnar ni grovavfall såsom cyklar, möbler, stekpannor, elektronik, farligt avfall, trämateriel, däck och så vidare. För mer information samt öppettider besök Nodavas hemsida https://nodava.se
Badkar
I de lägenheter som har badkar som standard får hyresgästen förvara badkaret i sitt förråd vid urmontering.
Balkong
Balkongen får användas för vädring av kläder och för avkoppling. Blomlådor kan med fördel hängas på insidan av räcket. Det är inte tillåtet att skaka mattor från balkongen. Grillning tillåts endast med gasol- eller elgrill. Tänk på att visa hänsyn till dina grannar. Det är inte tillåtet att mata fåglarna.
Bankgiro
Morastrand AB har bankgiro nr 424-4844, kom ihåg att ange det ocr.nr som står på din hyresavi.
Barnvagnar
För allas säkerhet är det förbjudet att förvara barnvagnar i trapphusen. Om det börjar brinna i huset kan barnvagnarna hindra utrymning eller stå i vägen för räddningstjänsten.
Bilar
Gårdarna i våra områden är till för våra hyresgäster, inte för bilar. Du får köra in bilen i ett bostadsområde vid in- och utflyttning eller på- och avlastning. Du får stå där i max.10 minuter. Vid in- och utflyttning kan du få parkeringstillstånd från Uthyrningen. Vid låsta bommar används nyckeln till din bostad.
Besiktning
Uppsägning av hyreskontraktet ska alltid ske skriftligt om du vill flytta. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Vid dödsfall gäller en hel kalendermånad. Direkt när lägenheten är uppsagd görs en förbesiktning av lägenheten. Dag och tid bestäms vid uppsägningen och bokas av Uthyrningens personal. Förbesiktningens syfte är att kontrollera lägenhetens skick. Lägenheten kommer även att slutbesiktigas – städbesiktigas innan urflyttningen. Besiktningen bokas med Områdesansvarige för respektive område. Tänk på att boka tiden minst en vecka innan avflyttning.
Bevaka lediga hyresobjekt
Varför inte låta oss göra jobbet? Genom att lägga upp en bevakning av lediga objekt som passar just dina behov, får du ett e-postmeddelande när det finns ett ledigt objekt som matchar dina önskemål. Därefter loggar du in på vår webbplats och göra din intresseanmälan för det aktuella objektet. Observera att du måste ha e-post som kontaktsätt för att bevakningstjänsten ska fungera. Starta en prenumeration eller stoppa en redan aktuell prenumeration genom att logga in på ”Mina sidor”, www.morastrand.se
Brandvarnare
Brandvarnare ska finnas uppsatta i samtliga lägenheter. Den ska sitta kvar vid flytt och det åligger hyresgästen att byta batteri när så erfordras.
Cylinderbyten
Hyresgäst får ersätta borttappade nycklar, som medför cylinderbyte:Vi följer Allmännyttans prislista, för pris kontakta felanmälan.
1- 4 st cylinder med 3 st nycklar inkl. utbyte
Tvättcylinder inkl. nycklar
Bokningstagg till tvättstuga och port
Diskmaskiner
Morastrand hjälper till att installera diskmaskin, utan kostnad, om el och vatten är förberett. Diskmaskinen ska finnas i köket, oemballerad. Tänk även på att införskaffa ett plastunderlägg.
Dusch
Drapperistång till duschplatsen ingår som standard. Hyresgästen får själv ombesörja inköp av duschsarg till golvet.
Dörrar
Hyresgästerna får plocka undan innerdörrarna i sin lägenhet och förvara dem så att de inte skadas eller förstörs.
E-faktura
Om du är Internetbankskund kan utnyttja denna tjänst. Alla som har en internetbank med betaltjänst kan få e-faktura. Du anmäler dig via din internetbank. När du har anmält e-faktura skickar Morastrand nästa hyresavi med e-faktura till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, bankgironummer, förfallodag och belopp är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att logga in på din internetbank och kontrollera uppgifterna samt godkänna betalningen.
El
Hyresgästen kan själv välja sin elleverantör. Gå gärna in på www.elskling.se. De hyresgäster som har individuell mätning genom Morastrand kan inte välja elleverantör. Förbrukning kan ses på Mina Sidor.
Element
I de flesta bostäder finns det elementen med termostat. För att få ut maximalt med värme ska elementen vara varma upptill och kallare längre ner. Tänk på att inte täcka för elementen med tjocka gardiner eller möbler. Ibland behöver elementen luftas.
Energideklarationer
Morastrands fastigheter energideklareras, om du vill veta mer om någon fastighet vänd dig till Morastrands kontor.
Fackmannamässig tapetsering
Ska du göra om själv i din bostad är det viktigt att arbetet utförs fackmannamässigt – det vill säga lika bra som om en fackman skulle ha gjort det.
Om du ska tapetsera om själv är det viktigt med ett bra underarbete, vilket är grunden för ett lyckat och fackmannamässigt resultat.
- Gamla tapetskarvar slipas ned och spacklas så att de inte syns igenom den nya tapeten.
- Gammal tapet som sitter lös mot tak, golvsockel och foder ska tas bort och spacklas
Då får du en jämn och slät yta vilket är kravet vid fackmannamässigt utfört underarbete inför omtapetsering. Gällande själva tapetseringen, läs de instruktioner som står på tapetrullarna samt följ butikens råd.
Fastighetsberedskapen
För att hjälpa våra hyresgäster efter ordinarie arbetstid vid katastroffall, och för att undvika skador på fastigheterna så har Morastrand AB en fastighetsberedskap som kontaktas via SOS Alarm mellan 12:00-09:00.
Då vår strävan är att erbjuda bra boendeservice till så låg hyra som möjligt så utför vi endast de åtgärder som har stor betydelse för lägenhetens funktion och säkerhet.
Onödiga felanmälningar till fastighetsberedskapen kostar stora summor varje månad som i sin tur drabbar våra hyresgäster med ökande hyror.
Flera av de anmälningar som kommer till beredskapen är inte akuta ärenden och skulle kunna felanmälas.
Fastighetsberedskapen ska endast användas efter ordinarie arbetstid vid akuta ärenden.
Med akuta ärenden menar man fel gällande grundläggande funktioner i lägenheten såsom vattenläckage, avloppsstopp i lägenhetens enda toalett, huvudsäkringar etc.
Finns det risk för att fastigheten kan ta skada av ett fel som uppkommit, ska beredskapen omedelbart kontaktas, tel 023-711 450. Övriga fel ska felanmälas på tel. 0250-299 91 mån-fre mellan 09:00-12:00.
Felanmälan
Hyresgästen ringer Morastrands felanmälan eller med fördel gör felanmälan via hemsidan.
Akuta felanmälningar efter kontorstid – SOS Alarm, tel 023-711 450.
Med akuta felanmälningar menar man fel gällande grundläggande funktioner i lägenheten såsom vattenläckage, avloppsstopp i lägenhetens enda toalett, huvudsäkringar etc.
Finns det risk för att fastigheten kan ta skada av ett fel som uppkommit, ska beredskapen omedelbart kontaktas.
Enligt hyreslagen har du som hyresgäst ansvar för att vårda och sköta din lägenhet. I det ansvaret ingår bl.a. att regelbundet tömma och rensa golvbrunnen i badrummet, byta säkringar och lampor samt rengöra filtret i köksfläkten.
Om du önskar hjälp erbjuder vi detta mot en kostnad. För pris kontakta felanmälan, vi följer Allmännyttans prislista.
- Byte av lysrör och lampor (lysrör lampor ingår)
- Byte av batteri till brandvarnaren
- Rensning av vattenlås i golvbrunnen
- Rensning av vattenlås i tvättställ badrum/wc
- Flytt av badkar (förvaras i hyresgästens förråd)
Fest
Är det dags för fest? Vad trevligt! Tänk bara på att du har grannar att ta hänsyn till. Meddela gärna dina grannar i förväg och tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror. Störs du av grannens festande rekommenderar vi att du i första hand kontaktar din granne. Om du fortfarande störs kontaktar du Områdesansvarige på dagtid och Securitas som har störningsjour på kvällar, nätter och helger.
Vid bekräftad störning från Securitas debiteras hyresgästen som stör.
