Hyreskontrakt
Ditt hyreskontrakt är ett viktigt avtal som beskriver vad som ingår i hyran, dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst samt hur uppsägning går till.
Som hyresgäst hos Morastrand har du rätt till:
-
Snabb och professionell service
-
Trygghet och hög kvalitet i boendet
-
En god inomhus- och utemiljö
I gengäld förväntar sig Morastrand att du:
-
Betalar hyran i tid
-
Tar hand om och sköter din lägenhet
-
Visar hänsyn och inte stör dina grannar
-
Anmäler fel och brister så snart de upptäcks
Hyreslagen ligger till grund för de rättigheter och skyldigheter som gäller för både hyresgäst och hyresvärd.
Att betala hyran
Hyran ska enligt hyreslagen betalas i förskott, senast sista vardagen före varje månadsskifte. Exempelvis ska aprilhyran vara betald senast den sista mars.
Du får ett inbetalningskort från Morastrand i god tid. Tänk på att försenad betalning kan leda till att du förlorar ditt hyreskontrakt.
För enkel betalning kan du välja:
-
Autogiro – hyran dras automatiskt från ditt konto, kontakta din bank
-
E-faktura – du får fakturan direkt i din internetbank
-
Internetbetalning – betala manuellt via din bank
Besittningsskydd
Som hyresgäst hos Morastrand har du besittningsskydd, vilket innebär att du som huvudregel har rätt att bo kvar i din lägenhet så länge du sköter ditt boende och följer hyresavtalet.
Besittningsskyddet gäller inte om kontraktet sägs upp på grund av till exempel obetalda hyror, allvarliga störningar eller vanvård av bostaden. Det kan också saknas vid tillfälliga hyresavtal eller om du skrivit under en överenskommelse om att avstå från besittningsskyddet.
Kort sagt – så länge du följer reglerna, betalar hyran i tid och visar hänsyn mot grannar, har du tryggheten att få bo kvar.
Lägenhetsbyten
Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat en bytespartner så måste bytet godkännas av oss på Morastrand. Rätten att byta lägenhet gäller för alla som har ett förstahandskontrakt.
Du kan byta mot en annan hyresrätt. Förutsättningen för bytet är att du avstår från din nuvarande hyresrätt i syfte att skaffa en annan bostad.
Din möjlighet att byta till sig en annan bostad är också begränsade när det finns andra lediga bostäder som du kan hyra eller köpa utan att behöva lämna din lägenhet i byte.
Är flera lägenheter inblandade i bytet skall byteskedjan vara obruten, det vill säga att inblandade parter flyttar in i respektive lägenhet.
Enligt hyreslagen ska du vid ett byte som hyresgäst visa att du har ”beaktansvärda skäl”. Det kan till exempel vara att du på grund av ändrade familjeförhållanden behöver mindre eller större bostad. För att Morastrand skall godkänna bytet fordras att den tilltänkte hyresgästen klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende.
När du har hittat en bytespartner som du kommit överens med, tar du kontakt med oss på Uthyrningen. För att underlätta vår handläggning vill vi att du lämnar följande uppgifter redan vid första kontakten: bytesdatum, adress för byteslägenheten, bytespartnerns namn och hyresvärd.
Efter att vi fått in byteshandlingarna behandlar vi din ansökan.
Mer om byte kan du läsa i 35 § Hyreslagen.
FAQ Frågor & svar
”Jag vill ändra mitt nuvarande aviseringssätt, hur gör jag?”
Vill du ha e-faktura/autogiro så anmäler du det till din bank.
Vill du ha Kivra, så mailar du oss så justerar vi det.
Vill du ha via brev/e-post Du kan ändra ditt leveranssätt avseende e-post och brev på Mina sidor
”Jag har inte fått min faktura, vad gör jag?”
Gå in på https://hem.dinhyresvard.se/ där ska du se din faktura. Om du inte får hittar din faktura på mina sidor vänligen kontakta kundtjänst.
Vi har också förlängt vårt sista datum för betalning/förfallodatumet och inga betalningspåminnelser kommer att skickas ut innan dess.
”Jag har problem med att logga in på mina sidor. Vad behöver jag göra för att nå rätt tjänster?”
För att logga in och använda våra tjänster korrekt, vänligen notera följande:
- För att söka och se lediga bostäder samt för att kontrollera dina poäng, använd följande länk: https://uthyrning.morastrand.se/
- För nuvarande hyresgäster som behöver se hyresaviseringar eller göra felanmälningar, vänligen logga in på Mina sidor: https://hem.dinhyresvard.se/
Om du fortfarande upplever problem, rekommenderar vi att du kontrollerar dina inloggningsuppgifter och försöker igen. Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår kundtjänst för ytterligare hjälp.
Jag såg att ni ändrat ifrån Plusgiro till Bankgiro. Behöver jag göra någonting för att mitt autogiro/min e-faktura ska kunna betalas?
Nej, nu ska inte behöva ändra någonting. Ändringen kommer att ske per automatik.
