Störningar och hänsyn

Vi människor lever olika liv – vissa är morgonpigga, andra trivs bäst sent på kvällen. För att alla ska kunna trivas tillsammans i ett flerfamiljshus krävs hänsyn och respekt – både i den egna lägenheten och i gemensamma utrymmen.

Du har alltid rätt till lugn och ro i ditt hem. Om du blir störd, prata först med den granne som orsakar störningen – ofta löser det problemet snabbt. Om störningen fortsätter, kontakta Morastrand.

Exempel på störningar:

  • Hög musik eller högljudda samtal

  • Hund som skäller länge

  • Borrning, spikning eller bankning sent på kvällen

  • Tvättmaskin, dusch eller vattenpåfyllning nattetid

Självklart ska du kunna leva ett normalt vardagsliv i din bostad utan att betraktas som störande, men mellan kl. 22.00 och 07.00 behöver du visa extra hänsyn och hålla ljudnivån nere.

Tänk på:

  • Förvarna gärna grannarna om du planerar fest eller tillfälligt arbete som låter.

  • Dina gäster är ditt ansvar, både i lägenheten, trapphuset och på gården.

Om en störning är kraftig eller sker utanför kontorstid, kontakta störningsjouren023-711 450. Uppge namn, adress, telefonnummer, vad som händer och vem som stör.
Bevakningspersonalen åker ut och gör en bedömning. Vid allvarliga störningar kan polis tillkallas. Bekräftade störningar registreras som en tillsägelse, och hyresgästen debiteras.
Upprepade störningar kan leda till att hyreskontraktet sägs upp.

Translate »